Pączusie, oponeczki, faworusie – ja wszystkie was pysznusie zajadać chce..

No i mamy ten dzień. Wszyscy uwielbiają pączki, oponki i faworki …i ja tez🙂 Po powrocie z pracy zebrałam w sobie resztki energii jakie pozostały po 12 godzinach  pracy i dowlokłam się do kuchni🙂 Zapowiadala sie dluuuga noc….

 

 

Poszperałam w internecie w celu znalezienia przepisów. Oczywiście było jakieś setki, miliony tysięcy i każdy super-duper….ehhh w końcu wybrałam. Zaczęliśmy od zamieszania ciasta na pączusie, które sobie powoli rosło w kacie. Następnie ja i moje niezastąpione pomocnice, wycięłyśmy najdziwniejsze na świecie oponki🙂, a na sam koniec zostałam zmuszona, przez moich łasuchów, do wyrobienia ciasta na faworki🙂

 

Przy okazji szukania przepisow, natrafilam na strone  o tym skąd wzięły się nasze pyszności :). Całkiem w sumie ciekawa historia.  Ponoć na samym początku pączki były słone, a dokładnie nadziewane  słoniną i smażone na smalcu. Do tego podawano je z tłustym mięsiwem i oczywiście zapijano wódką. Pączki zyskały słodkie oblicze w XVI wieku, a zaokrągliły się na przełomie XVII i XVIII. Zwano je zresztą nie tylko pączkami, ale również blinami, babałuchami lub – na Śląsku – kreplami. 

Historia chrustu natomiast….zgodnie ze staropolskim zwyczajem, karnawał to czas smażenia faworków, czyli chrustu. Te kruche i delikatne ciastka oryginalnie pochodzą z Litwy i Niemiec. Kształtem przypominają złożoną kokardkę czy wstążkę i stąd wzięła się polska nazwa, zapożyczona z francuskiego – faveur – wąska wstążeczka, tasiemka jedwabna.Legenda głosi, że powstanie faworków to czysty przypadek. Młody, nieuważny cukiernik miał przez przypadek wrzucić do rozgrzanego oleju wąski pasek ciasta na pączki. Ciasto ukształtowało się w warkocz, a po doprawieniu cukrem okazało się że nieuwaga zaowocowała smakowitym ciastkiem… ciekawe🙂

(informacje zaczerpniete ze stron gazeta.pl i polska-gotuje )

Skomentuj

